Tuesday, July 13, 2010

selepas menyepi...

salam sejahtera salam satu malaysia..

sudah hampir sebulan blog ini tidak diupdate, bukan tiada isu cuma saya terlampau bz dengan pelbagai tanggungjawab sebagai pemimpin mahasiswa.. dari Kl ke sarawak dan sekembali dari sarawak, sibuk dengan mimggu transformasi mahasiswa (MTM).

rakan budaya utm@ sarawak banyak menggamit memori-memori indah, pengalaman-pengalaman manis serta pahit, pergaduhan persahabatan dan jalinan ukhwah yang teguh antara barisan presiden mahasiswa utm kl. satu kepuasan diri yang mutlak dapat dirasai apabila satu keceriaan dan semangat baru dapat ditiup masuk ke dalam jiwa anak-anak muda bangsa satu malaysia. mungkin benda ini telah menjadi sebahagian daripada diri saya.. saya akan berasa sangat seronok dapat membantu orang lain, muka ceria wajah2 anak muda melekat di hati.

di sarawak, saya tidak memegang apa-apa jawatan yang penting kerana saya baru sahaja sembuh dari kecederaan di kaki (patah).. ada yang kata saya ini degil, dah patah kaki tapi nak juga pergi ke sarawak.. nasib baik saya membuat keputusan yang betul.

seminggu kami tinggal di asrama smk paku, makan bersama pelajar, mandi dan tido juga bersama mereka, saya tidak pernah merasai suasana ini dimana saya telah menjadi sebahagian daripada mereka.. kebanyakan daripada mereka begitu teruja menyambut ketibaan kami mahasiswa utm kerana mereka tidak pernah expose kepada mahasiswa universiti..

kesanggupan mereka untuk terima ilmu tidak boleh dibandingkan dengan pelajar semenanjung, saya masih ingat satu insiden dimana pelajar ini sanggup menunggu utk para fasilitator dari kul 7 sehingga 1pagi semata-mata hendak bertanyakan satu soalan fizik. insiden ini betul2 membuka mata saya dan menukarkan pandangan sterotaip saya terhadap orang sarawak.

disiplin, ketaatan, kaya dengan budaya, ini merupakan perkataan2 yang saya rasa boleh disinifikasikan dengan orang sarawak.

setalh sarawak, terbang pula balik ke kl, seminggu persediaan utk MTM, seminggu lagi hari penuh dengan penat dan stress.. tidur pukul 2 bangun 5.. cabaran yang lebih hebat berbanding sarawak tetapi nasib baik badan saya dapat tahan.. walaupun dah mula sakit tetapi masih dapat meneruskan program sehingga selesai.

junior2 yang baru masuk baik2 belaka cuma saya berharap perkara ini dapat diteruskan sehingga habis pengajian...

Darren Lai
Presiden PEMKA
REVOLUSI MAHASISWA
minda revolusi, aspirasi mahasiswa

No comments:

Post a Comment