Tuesday, January 25, 2011

Going Global

salam sejahtera Salam 1 Malaysia

pada 25 januari 2011, saya telah menghadiri satu ceramah yang bertajuk Global Players, Malaysia is not our border oleh Tuan Sharif, Ketua Pegawai Esekutif Yayasan Pelajaran MARA.

Bagi saya, ada beberapa isu yang saya kurang bersependapat dengan beliau. Bagi saya, Malaysia sepatutnya mengekalkan think-tank atau golongan bijak pandai ini kekal dalam Malaysia.

Rasionalnya adalah, saban hari kita mengeksport golongan bijak pandai negara kita untuk bekerja di luar negara. dari segi pengalaman, perkara ini amatlah membantu golongan bijak pandai ini untuk berkembang serta membina kerjaya yang cemerlang di luar negara tetapi secara negatifnya, negara kita semakin hari semakin kurang golongan ini untuk membantu memajukan negara.

Bagi saya, golongan ini mungkin melihat faktor kewangan sebagai pendorong utama untuk mereka berhijrah ke negara luar negara. Sekadar pandangan sahaja.

sekian..

Darren Lai

No comments:

Post a Comment